کلاس‌های درس مهر امسال بدون معلم نماندند-راهبرد معاصر
هشدار پلیس درباره کلاهبرداری بزرگ در فضای مجازی + جزئیات حضور دادستان تهران در محل آتش‌سوزی بازار آهن تهران درخواست پلیس از مردم: این مرد را شناسایی کنید + عکس چه کسی دستور قتل مهرجویی و همسرش را داد؟ | وکیل اولیای دم: پای نفر پنجمی در میان است! اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ اعلام شد هشدار وزارت بهداشت: «صابون تریاک» مجوز ندارد آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کنکور در دانشگاه‌ها از روز یکشنبه نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد ایلان ماسک از محصول جدید تسلا رونمایی کرد | روبوتاکسی نه پدال دارد و نه فرمان! پیش‌بینی پلیس راهور درباره وضعیت ترافیکی محور‌های شمالی کشور مرگ نایاب‌ترین و زیباترین گربه ایران + عکس کارمند یکی از ادارات رباط‌کریم به اتهام ارتشا راهی زندان شد پذیرفته شدگان روزانه ارشد ۱۴۰۳ اجازه شرکت در آزمون امسال را ندارند طوفان ویرانگر میلتون به فلوریدا رسید | شب شدن روز در دل طوفان + فیلم ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۴ | داوطلبان یک هفته فرصت دارند

کلاس‌های درس مهر امسال بدون معلم نماندند

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تدوین سند جامع نیروی انسانی گفت: مهر امسال کلاس‌های درس بدون معلم نماندند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 12
کد خبر: ۲۵۹۹۱۵

به گزارش راهبرد معاصر، در سال‌های اخیر، نظام آموزشی کشور با چالش‌های متعددی در زمینه تأمین نیروی انسانی مواجه بوده است، به‌ویژه کمبود معلم که به‌دلیل کاهش جذب دانشجومعلمان و افزایش تعداد دانش‌آموزان به یک بحران جدی تبدیل شده است.

 

علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در تازه‌ترین اظهارات خود به تدوین سند جامع نیروی انسانی این وزارتخانه اشاره کرد و اعلام کرد که این سند در حال ارتقا است تا با اجرای آن، مشکل کمبود یا مازاد نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور حل شود.

 

با وجود چالش‌های گذشته، فرهادی خبر داد که امسال تمامی کلاس‌های درس دارای معلم هستند و کمبودها با تدریس معلمان شاغل و بازنشسته جبران شده است، در این راستا، توجه به روندهای جمعیتی و نیازهای آینده در جذب معلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا از بروز مشکلات جدید جلوگیری شود.

 

وی در خصوص کمبود معلم در مهر 1403 گفت: اوج این کمبود در مهر 1402 با 203 هزار معلم بود و امسال تمامی کلاس‌ها بدون معلم نمانده‌اند.

 

فرهادی علت این کمبود را به دوره‌های بین سال‌های 92 تا 96 مرتبط دانست؛ در این سال‌ها تنها راه ورود به شغل معلمی از طریق دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی بود، اما جمعیت دانشجومعلمان از 25 هزار نفر به 3 هزار نفر کاهش یافت.

 

وی افزود: کنار کاهش جذب معلم، جمعیت دانش‌آموزان نیز از 12.7 میلیون نفر در سال 1392 به 17 میلیون نفر در مهر 1403 افزایش یافت و تعداد معلمان بازنشسته نیز بالا رفت؛ به‌عنوان مثال، مهر سال گذشته، 72 هزار معلم بازنشسته شدند، این عوامل منجر به کمبود معلم شدند.

 

فرهادی تأکید کرد: امسال تمام کلاس‌های درس دارای معلم هستند و کمبودها با تدریس اضافه معلمان شاغل و بازنشسته جبران شده است.

 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره استخدام معلمان غیررسمی هشدار داد و گفت: ورود به آموزش و پرورش باید طبق قانون و از طریق دانشگاه فرهنگیان یا استخدام رسمی باشد. هرگونه ورود معلم خارج از این دو روش، منجر به استخدام رسمی افراد نخواهد شد و ممکن است در مقطعی به کار این گروه از معلمان غیررسمی نیاز باشد، اما پس از مدتی به آن‌ها نیازی نخواهد بود، همچنین در آزمون استخدامی مشکلاتی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، فردی از شهر دیگر معلمی در تهران را انتخاب می‌کند، اما پس از قبولی در آزمون، انتظار دارد که به شهر خودش منتقل شود.

 

فرهادی به کاهش جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های آینده اشاره و تأکید کرد که باید در جذب معلم احتیاط کرد تا از بروز مشکل مازاد معلم در آینده جلوگیری شود.

 

وی گفت: در زمان حاضر 112 هزار مدرسه دولتی در کشور وجود دارد که 50 درصد آن‌ها کمتر از 40 دانش‌آموز دارند و همچنین 1300 مدرسه در کشور کمتر از 5 دانش‌آموز دارند، این وضعیت نشان می‌دهد که عدالت آموزشی در نقاط محروم از لحاظ پوشش تحصیلی در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ البته ممکن است نتوانسته باشیم کیفیت لازم را در مدارس ایجاد کنیم.

 

فرهادی اضافه کرد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت هم‌اکنون 10 درصد است که این بودجه برای پرداخت حقوق معلمان اختصاص دارد، بنابراین، سهم بودجه باید به 15 درصد برسد تا بتوانیم بخشی از آن را به بهبود کیفیت اختصاص دهیم./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار